כך נפגשנו: בשיחה עם עופרי עלה שמה של נועה. “מה היא עושה? יועצת ביוגרפית?"זה היה נשמע כמו משהו שאני צריכה להבין מקרוב.
יועצת ביוגרפית ועורכת ספרים. נשואה ואמא לשלושה, גרה בהרדוף
מה זה ‘יועצת ביוגרפית’?
היעוץ הביוגרפי הוא יישום אנתרופוסופי (חוכמת האדם – אנתרו-סופיה). יש יישומים נוספים בתחומים שונים כמו חינוך וולדורף, חקלאות ביו-דינמית, רפואה ועוד. היועץ ביוגרפי מסייע לאדם המגיע אליו להבין מי הוא ומה הוא, על סמך אירועי חייו.
מה אנשים שמגיעים אליך מחפשים לדעת?
מי הם, מדוע הם כאן, מדוע התרחשו אירועים מסוימים בחייהם ומה הם יכולים ללמוד מהם לגבי גורלם ומשימותיהם בחיים.
איפה הייחוד של תפיסת העולם האנתרופוסופית באה לידי ביטוי בטיפול?
עולם הידע האנתרופוסופי מחזיק בתפיסת אדם כשלמות של גוף-נפש ורוח. הביוגרפיה האישית של כל אחד מאיתנו פורשת, דרך חוקיות אוניברסאלית – את ישותנו השלמה.
אני שומעת את הביוגרפיה, את מה שקרה לאדם בשלבים שונים בחיים. בתפיסה האנתרופוסופית החיים שלנו מתחלקים לשביעונים – שלבים בני שבע שנים שבכל אחד מהם מתפתח חלק אחר של ישותנו – כמו החלק הפיזי, גוף החיים וכו’. מה שאדם עובר בשלב מסוים ישפיע על ההתפתחות שלו הלאה.
בגיל המאד רך, עד גיל שבע מתפתח הגוף הפיזי. אירועים שהתרחשו בזמן הזה חודרים ומעצבים את המערכת הפיזית שלנו. כשאנו מתבוננים בהתפתחות התינוק הוא מגלה לנו מי הוא, מה מעניין אותו בעולם. באופן גס אנו מחלקים את התינוקות לשני טיפוסים מאפיינים: התינוק הארצי הוא זריז, מגלה עניין בעולם האדמה, רוצה לאכול מזון מוצק ובדרך כלל בעל ראש קטן, התינוק ה"שמיימי” מתפתח לאט מבחינה פיזית, מעדיף מזונות מתוקים וראשו גדול יחסית – מופנה מבטו מופנה עדיין לעולם הרוח משם הוא מגיע.
כמובן שיכולים להיות שינויים, וזה לא אומר שלנצח הוא יעדיף את הרוח.
רק בגיל 21, הישות האינדיווידואלית שלנו, האני שלנו, מגיע לתוך מה שהוא יצר. עד אז 'האני’ לא נמצא בתוכנו.זה כמו מישהו שבנה בית ועכשיו עבר לגור בו.
איך אפשר לעשות את ההקשרים לגילאים הקודמים?
כשאנו מנסים להבין את הקשר בין אירועים שונים בחיינו – זו תמיד חידה. כיצד מתקשר אירוע מגיל הינקות לאירוע בחיי המבוגרים. הביוגרפיה מנסה להבין את הרצף, את האופן שבו מתפתח האדם דרך האירועים ומניחה מראש קיום של תוכנית והיגיון בשיגעון שנקרא חיי האדם.
אילו תוצרים אנשים מקבלים?
אם מישהו מגיע לייעוץ ביוגרפי עם שאלה קונקרטית:, לעשות שינוי מקצועי, דילמה עם ילד, להתחתן אן להתגרש או מצוקה אחרת, התוצר יהיה התשובה שלו שנובעת מתוך הבנה של דרך חייו ומתוך הבנת העבר הוא יכול להתקדם לעבר העתיד בצורה יותר בהירה.
אני עובדת גם עם אימהות על שאלות האימהות שלהן, זוהי ירושה מהתקופה שהייתי מדריכה להכנה ללידה ואני אוהבת במיוחד לעבוד עם נשים בהריון ואימהות צעירות ולתמוך בהן בהתפתחותן האישית כאימהות.
אני גם עורכת ספרים ובין היתר. אני גם עורכת וכותבת ספרי זיכרון וספרי חיים של אנשים. כל הספר נבנה מתוך דרך העבודה שלי, החל מהשאלות שאני שואלת וכלה באופן שבו אני כותבת את הספר או עורכת אותו, כך שיביא לידי ביטוי את הייחודי בכל אדם ואדם.
תני דוגמא לספר שכתבת שהביא איתו תשובות חדשות
למשל עכשיו סיימתי תהליך עבודה על ספר זיכרון, על בחור שנפטר לפני 12 שנה. הוא היה חולה נפש, חלק גדול מחייו הבוגרים. בתוך המסע של הספר, כל הראיונות ואיסוף המידע עליו, ניסיתי להבין מה היה המסע של הנפש הזאת ומה המשמעות של לאסף את החתיכות האלה. זה היה תהליך מאד משמעותי ששינה את הראייה וההבנה של מה שקרה, ועזר לרפא פצעים שעדין נשארו פתוחים.
לכתוב ביוגרפיה של מישהו, זה לא קצת כמו לשחק בסרט, לחיות את דמות?
לגמרי, זה להיכנס לאנשים מתחת לעור.
עד כמה זה משפיע עליך?
אני מתחברת לראיונות. אני זוכרת את עצמי בתור עיתונאית צעירה שהולכת לראיין אנשים, חווה ממש כאב, מרוב שאני רוצה להבין את הסיפור ולהתחבר למישהו. זו חוויה פיזית, שיוצרת תחושת חיבור מאד חזקה.
יחד עם זאת העבודה שלי בחיים, דרך העיסוק שלי, היא לנקות את עצמי מעצמי. חשוב לי לפנות לאנשים שאני פוגשת את המקום, כי ככה יותר קל לפגוש אותם מקום לכל ראיון. אני קשובה ובודקת אם אני רואה את הדברים כמו שהם, או את עצמי משתקפת דרכם.
ומה עם הסיפור שלך?
אני דואגת שיהיה אחד כזה.. מתוך מחויבות אני דואגת שיהיו לי חיים, עם חברים ואירועים ודברים שדרכם ייווצר הסיפור שהוא שלי. פעם הסיפור שלי סופר דרך אנשים אחרים. כתבתי בתחילת דרכי ספר על הריון ולידה ושם ראיינתי נשים, הספר ביטא מאד את הסיפור שלי. זה מה שהיה נכון אז. היום בגיל כמעט 49 אני פחות עסוקה בסיפורים שלי ויותר פנויה לשרת את סיפוריהם של בני האדם שמסביבי.
לשטיינר, שהביא את האנתרופוסופיה לעולם, יש אמרה:
אם אתה רוצה להכיר את העולם, תסתכל בתוך עצמך
אם אתה רוצה להכיר את עצמך, תסתכל בעולם